Τρίτη 22 Οκτωβρίου 2013

Διαφορετικά άτομα μαζί,δεν είναι πολυπολιτισμός

Ως πολιτισμός χαρακτηρίζεται η συστηματική και μακροχρόνια  ενασχόληση,αμέσως ή εμμέσως,ενός μεγάλου ποσοστού μίας κοινωνίας,πόλης,χώρας,η οποία αφενός προϋποθέτει την ύπαρξη κάποιου πνευματικού επιπέδου,αφετέρου συνεισφέρει σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό στην ανάπτυξη αυτού του πνευματικού επιπέδου.
Για παράδειγμα,δεν μπορούμε να πούμε ότι μία ομάδα 10 ατόμων παράγει πολιτισμό αν ένα μόνο άτομο ασχολείται με την ιατρική,ενώ τα υπόλοιπα αδιαφορούν πλήρως.Αντίθετα αν ένα ασχολείται εντατικά,κάνει πειράματα,δημιουργεί θεωρίες-φάρμακα και άλλα τέσσερα διαβάζουν τις θεωρίες,προσπαθούν να τις καταλάβουν,παρακολουθούν τις ενέργειες του ενός,ίσως και τις προωθούν,και όλα αυτά συστηματικά και μακροχρόνια,τότε μπορούμε να πούμε ότι η δεκάδα δημιουργεί πολιτισμό.
Η ανάγκη όμως που ωθεί τα άτομα στην ενέργεια θα πρέπει να είναι πνευματικού προβληματισμού αλλά και να έχει ως αποτέλεσμα τουλάχιστον τον εφησυχασμό αυτού,αν όχι μία περαιτέρω παροχή πνευματικής τροφής/ικανοποίησης.Λόγου χάρη το να σκοτώνεις ένα ελάφι και να τρως το κρέας του ωμό δεν είναι πολιτισμός,αντιθέτως το να το μαγειρεύεις στην φωτιά μετά από περιέργεια για το πως θα άλλαζε την γεύση του είναι.
Μετά τον ορισμό της έννοιας του πολιτισμού οδηγούμαστε στο αν αυτός μπορεί να αξιολογηθεί και κατ' επέκταση να συγκριθεί με άλλους.Θα έχετε ακούσει πολλούς,οι οποίοι μάλιστα συνήθως αυτοαποκαλούνται και "αντιρατσιστές",να λένε ότι όλοι οι άνθρωποι είναι ίσοι και ότι δεν μπορείς να κρίνεις το τι έχει κάνει ο κάθε λαός και αν το κάνεις είσαι ρατσιστής. Η άποψη αυτή είναι βλακώδης,υπό την έννοια ότι μπορείς να κρίνεις και αξιολογήσεις τα επιτεύγματα ενός έθνους και να τα συγκρίνεις με κάποιου άλλου,η κρίση αυτή όμως δεν σημαίνει ότι το έθνος το οποίο έχει επιτύχει λιγότερα είναι άξιο θανάτου ή χλευασμού.Γιατί δηλαδή το να λες,μετά από μελέτη,ότι ο ένας πολιτισμός είναι ανώτερος από έναν άλλο,συνεπάγεται την κατώτερη αντιμετώπιση του "ηττημένου";Όταν ο δάσκαλος στο σχολείο ανακοινώνει τα αποτελέσματα και λέει ότι ο Α μαθητής έγραψε 9 ενώ ο Β έγραψε 6 εννοεί ότι πρέπει να αρχίσουμε να υβρίζουμε ή να χτυπάμε τον Β;
Το γεγονός της δυνατότητας κρίσης των πολιτισμών είναι αυταπόδεικτο.Μιλώντας υποθετικά,αν υπήρχε μία χώρα στην οποία οι κάτοικοι ασχολούνταν μόνο με την κτηνοτροφία και τα ζητήματα της κοινωνίας τους ρυθμίζονταν ανάλογα με τα συμφέροντα του κατά περίπτωση ισχυρότερου κτηνοτρόφου και υπήρχε και μία άλλη στην οποία ίσχυε αναλυτική νομοθεσία,δικαστήρια,οι άνθρωποι ασχολούνταν με την ιατρική,την φιλοσοφία,την αστρονομία θα λέγατε ότι αυτές οι δύο είναι ίσες πολιτισμικά;Φυσικά και η δεύτερη είναι πολύ ανώτερη,αυτό όμως δεν σημαίνει ότι οι κάτοικοι της πρώτης χώρας είναι κατώτεροι ως άνθρωποι,ότι πρέπει να μεταχειρίζονται αρνητικά.
Η ανάγκη της κατανόησης των ανωτέρω έγκειται αρχικά στην αναζήτηση του καλύτερου και μετέπειτα στην ανάδειξη και προώθηση του.Με άλλα λόγια,ο εντοπισμός αξιόλογων πολιτισμών έχεις ως αποτέλεσμα τον εντοπισμό και άρα την προώθηση σωστών πνευματικών τροφών,αξιών η οποία μόνο μέσα από σύγκριση μπορεί να επιτευχθεί.Η ανυπαρξία αξιολόγησης δεν επιτρέπει την ανάδειξη αυτή,κρύβοντας μάλιστα και ένα μεγάλο κίνδυνο.Στο όνομα του πολυπολιτισμού είναι δυνατή εισαγωγή μίας όχι απλά χαμηλής πολιτισμικά,αλλά και επικίνδυνης συμπεριφοράς από μέλη μίας κοινωνίας τα οποία εισέρχονται σε κάποια άλλη.Για παράδειγμα πάλι υποθετικά ας θεωρήσουμε ότι υπάρχει μία χώρα στην οποία οι κάτοικοι ασχολούνται με την ισότητα των δύο φύλων,ανεξάρτητα μάλιστα από το αν είναι της ίδιας υπηκοότητας,και σε αυτή τη χώρα εισέρχεται(δεν μας ενδιαφέρει με ποιο τρόπο)μία μερίδα ατόμων διαφορετικής προέλευσης,η οποία μέσα από κάποια έθιμα τους,συνήθειες υποβιβάζουν την θέση της γυναίκας με διάφορους τρόπους και θεωρούν τα άτομα διαφορετικής υπηκοότητας ή και θρησκείας από αυτούς ως κατώτερα,αντιμετωπίζοντας τα με ανάλογο τρόπο.Αν λοιπόν υποστηρίξουμε την άποψη σύμφωνα με την οποία δεν έχουμε δικαίωμα να κρίνουμε και να αξιολογήσουμε τους πολιτισμούς,οι συνήθειες της μερίδας όχι απλά θα συνεχίσουν να υπάρχουν αλλά μέσα από την σκέπη της λεγόμενης πολυπολιτισμικότητας θα αρχίσουν σιγά σιγά να εδραιώνονται με αρκετά πιθανό αποτέλεσμα την αφομοίωση των κακών αυτών απόψεων από όλο ένα και περισσότερα άτομα.Πολυπολιτισμηκότητα δεν είναι απλώς το να συναθροίζονται σε μία κοινωνία άτομα από διαφορετικές χώρες,αλλά το να συναθροίζονται άτομα από διαφορετικές χώρες τα οποία "κουβαλούν" μαζί τους πολιτισμό.Δεν θα είχαμε πολυπολιτισμό αν σε μία κοινωνία η οποία παράγει π.χ αρχιτεκτονική,βιολογία,φαρμακευτική,εμφανίζονταν ομάδες κανιβάλων και ατόμων που χτυπούν τις γυναίκες τους και τις συμπεριφέρονται κάκιστα,πολύ απλά διότι αυτά δεν είναι πολιτισμός.Ακόμη όμως και στις περιπτώσεις όπου εμφανίζεται μία ομάδα ατόμων,τα οποία δεν είναι απλώς κατώτερα πολιτιστικά από κάποια άλλα,αλλά είναι εντελώς απολίτιστα όπως σε περίπτωση κανιβάλων,η αντιμετώπιση τους και πάλι δεν θα πρέπει να είναι εχθρική.

Ο έχων πολιτισμό διακρίνεται από τον μη έχοντα,μέσω της θέλησης του να γιατρέψει τον απολίτιστο και όχι να του επιτεθεί. 


Αναγνώστε επίσης την Δημοκρατική Αριστοκρατία,το νέο πολίτευμα-λύση.http://pyrra.blogspot.gr/2012/08/blog-post_6465.html

9 σχόλια:

  1. " ο έχων πολιτισμό διακρίνεται από τόν μη έχοντα , μέσω τής θέλησής του νά γιατρέψει τόν άπολίτιστο καί όχι νά τού έπιτεθεί "
    Αύτό κάνει δυστυχώς ή Ευρώπη ή όποία ένώ οίκειώθηκε τόν Ελληνικό -Μεσογειακό πολιτισμό ,αύτή δέν προσέφερε τίποτε !
    γιώργος-λευκάδα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Συμφωνώ απολύτως.
      Αναμένω με ενδιαφέρον σχόλια κ για τα υπόλοιπα άρθρα.

      Διαγραφή
  2. Ναί πολύ σωστά , διαφορετικά άτομα μαζί δέν ειναι πολυπολιτισμός αύτό πού ύπάρχει ώς έφικτόν ίδεώδες είναι μόνο ό διεθνισμός . Οπως καί ή ίδια ή λέξη φανερώνει , πρόκειται περί ένός πολιτισμού πού ένώνει πολλά έθνη , πού είναι "διεθνικός" , καί όχι "πολλών πολιτισμών" μαζί δίκην σωρού άμόρφου μάζης . Είναι άκριβώς ή μοναδική φιλοσοφία περί πολιτισμού πού έγνώρισε άνέκαθεν ό κόσμος τής Ανατολής , μέ αύτή έκαμε ό,τι έκαμε , αύτήν προσπάθησε νά πραγματοποιήση ώς ίδεώδες καί μέ αύτήν άποκλειστικά έδιοικήθη . Καί είναι καί ή σημερινή φιλοσοφία τού μέλλοντος . (άπόσπασμα από ένα βιβλίο είναι )
    παρακάτω γράφει : ότι ό πολυεθνισμός είναι σύμπτωμα τών αυτοκρατοριών , δηλαδή τών κατ' εξοχήν δημιουργών τής ίστορίας "
    Αυτό είναι σωστό ? οι αυτικρατορίες δημιουργούν ίστορία?
    γιώργος-λευκαδα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Θα διαφωνήσω.Η Ιστορία μας έχει δείξει ακριβώς το αντίθετο,ότι δηλαδή ο διεθνισμός δεν αντέχει στο χρόνο και κυρίως ότι τον όσο χρόνο αντέχει δεν παράγει πολιτισμό,απεναντίας μειώνει.Κυριότερο και ισχυρότερο παρέδειγμα είναι η σημερινή ζωή,η καθημερινότητα.Πόσα στοιχεία βλέπουμε ο διεθνισμός να εξαφανίζει ή να παραμερίζει,με μακροπρόθεσμο ίδιο αποτέλσμα,όχι μόνο από εμάς αλλά και από άλλους λαούς,έθνοι;Μόνο τα γλωσσολογικά στοιχεία να εξετάσουμε θα το διαπιστώσουμε,και δεν θα πρέπει να τα θεωρούμε ασήμαντα 'η γλώσσα είναι το μέσο για όλα,μέσω αυτής δημιουργούμε θεωρίες,φυλοσοφικές έννοιες κλπ.
      Γενικότερα ο διεθνισμός δεν προυποθέτει καν το στοιχείο του πολιτισμού.Όπως γράφω και στο άρθρο για να θεωρηθεί κάτι ως πολιτισμός θα πρέπει να εμπεριέχει το πνευματικό στοιχείο,ο διεθνισμός κυριολεκτικά και μεταφορικά τσουβαλιάζει αδιακρίτως συνήθειες λαών επιβάλοντας έμμεσα ή άμεσα την περισσότερο δημοφηλή.
      Ότι ο πολυεθνισμός είναι σύμπτωμα των αυτοκρατωριών είναι λάθος εξ ορισμού μάλιστα.Μία αυτοκρατορία δημιουργείται με εθνικιστικά κίνητρα,για να καταλάβει άλλους λαούς και αν όχι να τους μετατρέψει σαν και αυτήν τουλάχιστον να τους βάλει σε δεύτερη μοίρα ώστε να προβάλεται η υπεροχή της.Η μοναδική αυτοκρατορία η οποία είχε κάποια στοιχεία διεθνισμού ήταν του Μ.Αλεξάνδρου διότι τοποθετούσε πολλούς ντόπιους σε διοικητικές θέσεις(με λίγα λόγια) αλλά και πάλι αυτό που προβαλόταν ως πρωταρχικό και σωστό ήταν ο Ελληνισμός.
      Και οι αυτοκρατορίες δημιουργούν ιστορία,το θέμα όμως είναι αν δημιουργούν πολιτισμό!
      Γιώργο αν μπορείς γράψε μου το όνομα του βιβλίου να το μελετήσω ολοκληρωμένα.

      Διαγραφή
  3. Τό βιβλίο είναι : "το ανατολικόν ζήτημα σήμερα" καί είναι τού γεράσιμου κακλαμάνη.
    Είναι δύσκολο βιβλίο ...είδικά γιά μένα .
    γράφει παρακάτω γιά τόν αρχαίο έλληνικό πολιτισμό : ..έτούτη ή συνεχής πολιτιστική τριβή , πού δέν είχε σύνορα καί άπαγορεύσεις , είναι αύτό πού έδινε διάρκεια σέ όλους τούς μεσογειακούς πολιτισμούς .Διότι αυτοί προέκυπταν έτσι ώς προιόντα διαρκούς διαχρονικής συνθέσεως , όχι ώς προιόντα "έξείλιξεως" .
    Οί άρχαίοι έλληνες έθαύμαζαν τούς γύρω των πολιτισμούς , προκειμένου νά δημιουργήσουν τόν δικό τους , διότι μόνο όσο πιό καθολικός γίνεται ένας πολιτισμός τόσο περισσότερο κατοχυρώνει τήν ίδιαιτερότητά καί άτομικότητά του .
    Γιά νά γίνη ένας πολιτισμός καθολικός , έχει άνάγκη άπό τήν άξιοποίηση τών άλλων .
    Αύτό ύπήρξε ό κανόνας λειτουργίας τού μεσογειακού όργανισμού .
    γιώργος-λ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Aγαπητέ Γιώργο με την αναφορά του κ.Κακλαμάνη συνειδητοποίησα ότι έχουμε ξαναμιλήσει και θα ήθελα να σημειώσω ότι το "ειδικά για εμένα" δεν θα πρέπει να το ξαναχρησιμοποιήσεις.Το πιο σημαντικό είναι η θέληση για γνώση όχι αυτή καθέ αυτή η γνώση.
      Σχετικά με το θέμα μας θα έλεγα ότι είναι ξεκάθαρα λανθασμένη η άποψη και μπορεί να γίνει κατανοητό ακόμη και με μία πρώτη ανάγνωση της Ιστορίας του ελληνισμού.
      Οι αρχαίοι Έλληνες όχι απλά δεν θαύμαζα τους γείτοννες αλλά τους θεωρούσαν κατώτερους,το "πας μη Έλλην ,βάρβαρος" το χρησιμοποιούσαν κυριολεκτικά,υπάρχουν δεκάδες παραδείγματα όπου Έλληνες στρατηγοί σκότωναν ξένους στρατιώτες-αγγελιαφόρυς μόνο και μόνο επειδή τόλμησαν να μιλήσουν την ελληνική.Στους Ολυμπιακούς αγώνες λάμβαναν μέρος μόνο Έλληνες,αν θαύμαζαν τους ξένους γιατί δεν επέτρεπαν την συμμετοχή και σε αυτούς;Απαγορευόταν ο γάμος με ξένους.Ο Ξένιος Ζεύς αναφερόταν μόνο σε Έλληνες π.χ ένας Αθηναίος επικαλούνταν τον θεσμό αυτο για να μείνει μία νύχτα στην Θήβα,όχι σε ξένους.
      Ο αρχαίος ελληνικός πολιτισμός είναι ίσως ο μοναδικός πολιτισμός ο οποίος επηρέασε αλλά δεν επηρεάστηκε.Όσο και να αναζητήσουμε δεν θα βρούμε κάτι το οποίο να πήραμε π.χ από τους Πέρσες και ήταν τόσο σημαντικό ώστε να μας οδηγήσει σε αλλαγή αντιμετώπισης π.χ μίας επιστήμης.
      Επίσης δεν υπήρχε "μεσογειακός" πολιτισμός,αλλά ελληνικός ο οποίος μέσω αποικιών έδωσε πολιτισμό στην μεσόγειο.Είναι σχεδόν αδύνατο να βρούμε έναν Αιγύπτιο αστρονόμο ή μαθηματικό,ένα Πέρση φιλόσοφο,έναν Αιθίοπα ιατρό.Άρα από ποιους επηρεαστήκαμε και ποιούς θαυμάζαμε;Είναι αστείο ότι διδάσκεται ότι η Αίγυπτος είναι αρχαιότερη από την Ελλάδα!και είναι αστείο καθώς η ονομασία της είναι ελληνική Αίγυπτος=υπτίως(κάτω)του αιγαίου!
      Ο ελληνικός πολιτισμός έμπρακτα αναιρεί την άποψη του κ.Κακλαμάνη διότι έγινε καθολικός χωρίς αξιοποίηση κάποιου άλλου.
      Αν είναι δυνατό θα σε παρακαλούσα να μου στείλεις το βίβλιο αυτό στο email μου.
      Ευχαριστώ

      Διαγραφή
  4. καλησπέρα , αύτό τό βιβλίο δυστυχώς δέν τό έχω σέ ήλεκτρονική μορφή .
    εχω ομως ένα αλλο του βασιλη ραφαηλίδη στό όποίο άναλύεται ένα άλλο βιβλίο"Επί τής δομης τού νεοελληνικου κρατους" τού Γ.Κ. καί τό όποίο είναι σχετικό μέ τό θέμα.
    τό στέλνω τώρα .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Καλησπέρα σας,
    Πολύ ωραία, σωστή και εμπεριστατωμένη άποψη.
    Γιάννης Σ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα,
      σας ευχαριστώ πολύ για το σχόλιο. Αναμένω με ενδιαφέρον σχόλια και για τα υπόλοιπα κείμενα.

      Διαγραφή