Ο Θεόφραστος,ο οποίος καταγόταν από την Ερεσό της Λέσβου,ανέλαβε την διεύθυνση της Περιπατητικής Σχολής μετά τον θάνατο του Αριστοτέλη.Αρχικά,όπως τουλάχιστον αναφέρει ο Διογένης ο Λαέρτιος,ονομαζόταν Τύρταμος ,απεκλήθη όμως τελικά από τον Αριστοτέλη Θεόφραστος,χάριν στην δεινότητα του,ως προς την χρησιμοποίηση των φράσεων.Πλην της ευγλωττίας φαίνεται,ότι ο Σταγειρίτης τον τιμούσε ιδιαιτέρως,για την φιλοσοφική του αξία,καθώς και για το ακέραιο του χαρακτήρα του και γι' αυτό με διαθήκη του άφησε την βιβλιοθήκη του,τον όρισε κηδεμόνα του υιού του και του συνέστησε να νυμφευθεί την κόρη του.
Στην Αθήνα ο Θεόφραστος ήλθε πολύ νέος και έγινε μαθητής του Πλάτωνα και κατόπιν του Αριστοτέλη,του οποίου αποδεχόταν γενικώς τις θεωρίες,στις οποίες μάλιστα προσέθεσε και ορισμένα δικά του στοιχεία,ιδίως στον τομέα της λογική.Παρέμεινε μέχρι τον θάνατο του,με μία μόνο μικρή απουσία περί το 318 περίπου,όταν ψηφίστηκε ο νόμος δια του οποίου απαγορευόταν με ποινή θανάτου η ίδρυση φιλοσοφικής σχολής χωρίς πρότερη άδεια....της Βουλής!Καίτοι συνδεόταν φιλικά με τον Κάσσανδρο της Μακεδονίας και με τον Πτολεμαίο της Αιγύπτου ο Θεόφραστος παρέμεινε στην Αθήνα έχοντας περισσότερους από δύο χιλιάδες μαθητές και απολαμβάνοντας μεγάλη εκτίμηση.Ο ίδιος έγινε πλούσιος.Μολονότι δε προερχόταν από πτωχή οικογένεια με πατέρα βαφέα,είχε δούλους και διήγε πολυτελή βίο υποστηρίζοντας ότι η απόλαυση των ηδονών αρμόζει στον φιλόσοφο,εφόσον πραγματοποιείται με μέτρο,διότι του παρέχει αναύπαση και συντελεί στην ευτυχία.
Το συγγραφικό του έργο υπήρξε τεράστιο.Έγραψε περί τα 250 βιβλία,εκ των οποίων ορισμένα σώζονται εξ ολοκλήρου,π.χ "Περί φυτών ιστορία","Περί φυτών αιτίων" όπου παρουσιάζεται η φυτολογία,η φυτογεωγραφία καθώς και η φυσιολογία των φυτών.Σημειωτέον ότι πέραν ακόμη του Μεσαίωνα τα δύο προαναφερθέντα βιβλία του Θεόφραστου ήταν τα μοναδικά σχετικά με την μελέτη των φυτών! Αξιόλογες επίσης έμειναν και οι έρευνές του για τον χρώμα των ζώων,στις οποίες επεσήμανε τις σχέσεις χρώματος ζώων και περιβάλλοντος,αναφερόμενος στην γνωστή θεωρία της προσαρμογής.
Ομοίως σπουδαίες διατριβές δημοσίευσε και για τα ζητήματα της θρησκείας.Αν και κυρίως συμφωνεί με τον Αριστοτέλη δεν παρέλειψε να κάνει κριτική πολλών θεωριών του διδασκάλου του και μερικές εξ εκείνων να τις αμφισβητήσει τελείως,όπως την σκόπιμη δράση της φύσης,ή αλλιώς την τελολογία,φέρνοντας προς αυτό παράδειγμα το γεγονός,ότι οι άνδρες έχουν μαστοειδείς θηλές δίχως αυτοί να τις χρησιμοποιούν ή να εξυπηρετούν κάποιο σκοπό.Αξιοσημείωτη είναι η θεωρία του περί υποθετικών συλλογισμών,δια της οποίας συμπλήρωσε την λογική του Αριστοτέλη.
Στον πολύ κόσμο είναι γνωστός από το έργο του "Χαρακτήρες" στο οποίο περιγράφονται τριάντα χαρακτήρες των ανθρώπων.Το βιβλίο αυτό το αντέγραψε ο Γάλλος Λαβρουγιέρ(1615-1696) ο οποίος κυκλοφόρησε ομώνυμο έργο!
Αναγνώστε επίσης http://pyrra.blogspot.gr/2012/08/blog-post_6465.html
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου